maandag 15 februari 2016

de laatste blanken E M Cioran

E M Cioran Aantekeningen 27 maart 1969

Vanmiddag ga ik naar de bibliotheek van het vijfde district. 
Ik open een boek over de Amerikaanse Indianen. 
Voordat ik ook nog maar één zin lees, bedenk ik mij hoe 
de blanken zullen eindigen en dat men hen in reservaten
zal plaatsen, met als enig doel om nog enkele 
voorbeeldexemplaren te bewaren. 
Wie zullen de nieuwe heersers zijn? De zwarten? 
De gelen? Of beiden misschien. 
Welk een revanche. Het zou de terugkeer van de Mongolen
betekenen. 
Het ontwaken van al deze door de blanken verstikte 
volkeren- die zelf wederom achterlijk, wilszwak zijn,
door drogerende middelen en door hun slechte geweten
aangetast, geïdiotiseerd door schuldgevoelens, en 
die nu op het uur wachten, dat zij zelf gekweld, 
weggeruimd en platgedrukt worden.

(vertaling o.e)